Simándi Szilvia dr.

Életpálya

Született: Eger, 1978. május 11.

Állampolgárság: magyar

Foglalkozás: Dr. habil. Simándi Szilvia, tanszékvezető, egyetemi docens, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem

Dr. Simándi Szilvia 1978-ban született Egerben. Az első diplomáját 2000-ben az Eszterházy Károly Tanárképző Főiskolán vette át, majd egyetemi végzettséget szerzett a Pécsi Tudományegyetem művelődési és felnőttképzési menedzser szakán. 2010-ben doktorált a Debreceni Egyetemen neveléstudomány tudományterületen, 2018-ban pedig habilitációs oklevelet szerzett.

2006 óta oktat az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen (jogelőd intézményeiben), ahol számos közművelődési kurzust tart, jelenleg a Közösségszervezés alapszakon és a Közösségi művelődés osztatlan tanár szakon, korábban az Andragógia alapszakon és a művelődésszervező képzésben. Az oktatott tantárgyak köre széles skálán mozog, de alapvetően három nagy – egymáshoz szorosan kapcsolódó témakörbe sorolható: úgymint andragógiai alapismeretek, közösségszervezés/közösségfejlesztés, kulturális turizmus.

2014 óta az Andragógiai és Közművelődési Tanszék vezetője. 2014-2016 között az Andragógia BA, 2017-től a Közösségszervezés BA szakfelelőse, illetve a Közösségszervezés BA szak intézményi hálótervének kidolgozója.

Család: 

Szülei Simándi Gyula és Farkas Ildikó, testvére Simándi Zsolt, férje Pekár Gyula, gyermeke Kristóf.

Munkásság

  • Eger – Közösség – Együttműködés” szakmai rendezvény
  • Az egri egyetemen az „Eger – Közösség – Együttműködés” szakmai rendezvénynek a kezdeményezője. 2017-ben hagyományteremtő szándékkal szervezte meg a Neveléstudományi Intézet Andragógiai és Közművelődési Tanszéke az első szakmai napot, mely az „Eger - Közösség – Együttműködés” elnevezést kapta. A tematikus esemény azóta évente megrendezésre kerül. Egerben 1975 óta zajlik a közművelődési szakemberek képzése, és a rendezvény célkitűzései között szerepel, hogy bemutassa a képzés folyamatos tartalmi megújulását és a társadalmi szükségletek kielégítésében betöltött szerepét, továbbá, hogy erősítse az egyetem, a város és a térség szakmai együttműködését egyfajta találkozási pontként. A fókuszban rendszerint a közművelődésben fellelhető „jó gyakorlatok” állnak, ugyanis a tanszék ezen a módon is törekszik arra, hogy hallgatói számára bemutathassa a szakma színes, gyakorlatias oldalát.

  • A „Közösségi művelődés a társadalmi térben” kutatócsoport kezdeményezője és vezetője.
  • A felsőoktatási szakszerkezet változás következtében az Andragógiai és Közművelődési Tanszék képzési területei és kutatásai egyre markánsabban a közösségi művelődés különböző aspektusaira fókuszálnak, és a tanszék tagjainak aktuális kutatásai a közösségi művelődés egyes – múltbeli, jelenlegi és a jövőbeli – területeire terjednek ki. A kutatócsoport állandó tagjai a tanszék munkatársaiból tevődnek ki, azonban az egyes részkutatásokba tehetséges, TDK-zó hallgatókat is bevonnak.
  • A kutatócsoport 2021/22-es tanévben a Nemzeti Művelődési Intézet által meghirdetett közművelődési tudományos pályázati program keretében a katolikus egyház felnőttkori művelődést támogató tevékenységét és a művelődő vallási közösségek kérdését vizsgálja a két világháború között és napjainkban.
  •  
  • Közösségi élet egykor a Berva-völgyben: Emlékképek, közösségek, életképek
  • 2018-ban a „Közösségi művelődés” c. tantárgy keretében arra vállalkozott a hallgatókkal, hogy a Berva-völgynek – azon belül is prioritást adva az „ötös lakótelepnek” – az egykori közösségi életét, illetve a művelődő kisközösségeit feltérképezze. A nevezett kurzus többek között ahhoz járult hozzá, hogy egy – kezdetben viszonylag zárt – lakóközösségnek (településrésznek) a közösségi alapú feltáró módszereit a gyakorlatban is megismerjék a hallgatók. Az összeállítás korlenyomatnak és időutazásnak is tekinthető. Bizonyos történetek már csak az idősebb generáció emlékezetében élnek, ezért a hajdani közösségi élet megismeréséhez egyfelől a legélménygazdagabb utat választották: a közösségi beszélgetés és a közösségi interjú módszerére építettek. A kérdéseik a helyi közérzetre, az egyén és a közösség kapcsolatára, a szabadidős és a kulturális életre, illetve a „bervai” identitásra irányultak. A munkával egyfajta betekintést kerestek a hajdani közösségi életbe, a múlt és a jelen találkozására, melynek eredménye kötet formájában is megjelent (Simándi Szilvia - Papp Ildikó: Közösségi élet egykor a Berva-völgyben: Emlékképek, közösségek, életképek. Eger, Líceum Kiadó). A kötet bemutatójára 2019-ben a Berva-völgyi Közösségi Házban került sor.


  • Tanulókörök, közösségi tanulás online tanulási környezetben
  • A kutatás az élethosszig tartó tanulás gyakorlati implementációjához kötődik, azon belül is a szubjektív életminőséghez fűződő hatásához. A kulturális aktivitás, a szabadidős és a hobbi tevékenységek stb. érdemben hozzájárulhatnak egy jobb életminőség eléréséhez, társas kapcsolatok építéséhez, bővítéséhez, melyek hozadékai kitapinthatóak az egyén személyes és a szakmai életében, továbbá a boldogság és/vagy elégedettség érzésben is.
  • A személyes jelenlétre épülő tanulókörök/önképzőkörök a tanulási tevékenységet középpontba helyező felnőttkori tanulásnak, művelődésnek ismert színterei. A tanulókört megközelítésünkben olyan több alkalmas, tanulás- és résztvevő-központú, kis létszámú, nem formális tanulási környezetben megvalósuló önkéntes tanulási, művelődési formának tekintjük, melyben a résztvevők különböző információforrásokat felhasználva egymástól is tanulnak. Napjainkban a tanulókörök mozgatórugóját jellemzően egy személyes kíváncsiságon alapuló, konkrét témában való elmerülés képezi, hasonló érdeklődésű emberekkel való együttműködésben. A választott téma akár az általános műveltséghez, az egyén életmódjához, a hobbitevékenységéhez, a szakmai érdeklődéséhez, az élethelyzetéhez, akár a lokális közösségéhez, lakóhelyéhez stb. is kötődhet.
  • Az infokommunikációs eszközök terjedésének, valamint az internet térhódításának következtében napjainkban kiszélesedtek az élethosszig tartó tanulás és művelődés terei, lehetőségei. A második generációs internetes szolgáltatásoknak (Web 2.0) köszönhetően akár a közösségi oldalak keretében számos, közösségi élményre építő, többféle variációban és eltérő résztvevő létszámmal működő, illetve különböző szervezésben (intézményi kötődésű, magán indíttatású), és különféle módon megvalósuló kezdeményezést találhatunk, melyekből valódi igényeket azonosíthatunk, és részvételi hajlandóságot érhetünk tetten.
  • A kutatás a hazai közművelődés, közösségi művelődés területén egy eddig még szűk körben kiaknázott kezdeményezés inspirálására is javaslatot tesz: nevezetesen tanulókörök ösztönzésére és támogatására online környezetben. A szerző reményei szerint a munka, illetve a gyakorlati útmutató a mindennapi oktatói munka során a közművelődési és közösségi művelődési szakemberképzésben (Közösségszervezés BA, Közösségi művelődés tanár, Kulturális mediáció MA) haszonnal forgatható. Bővebben lásd: Simándi Szilvia (2019): Közösségi tanulás felnőttkorban. Tanulókörök az élethosszig tartó tanulás folyamatában. Budapest, Akadémiai Kiadó.

Tevékenységek

Szűkebb kutatási területe – a közösségi tanulás nem formális tanulási környezetben – a neveléstudomány szerves részét képezi és gyakorlati jelentőséggel bír az egész életen át tartó tanulás implementációjában. Simándi Szilvia kutatási témája szorosan illeszkedik az általa gondozott szakok és oktatott tantárgyak tematikájához is, melynek eredményei az oktatási tevékenységében is azonnal felhasználhatóak. Tudományos tevékenységéről rendszeresen publikál és konferencia-előadások keretében a szélesebb szakmai közönségnek is bemutatja.

Aktív szereplője a hazai tudományos életnek, számos tudományos és szakmai szervezet tagja vagy elnöke, ezek közül kiemelendőek az alábbiak: MTA Miskolci Akadémiai Bizottság Pedagógiai Szakbizottság tagja, azon belül az Oktatás és Művelődéstudományi Munkabizottság elnöke; a HERA Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesületének a tagja, az egri szakosztály társelnöke; a Kulturális Szemle c. szakmai tudományos folyóirat szerkesztőbizottsági tagja; a Művelődéstudományi és Andragógiai Szakbizottság intézményi képviselője. Tevékenyen bekapcsolódott a tanszék Közösségszervezés szakjához kötődő Közösségszervezés munkacsoport munkájába is, továbbá felkérést kapott a Közművelődési szakfejlesztési munkacsoport munkájában való közreműködésre is.

Simándi Szilvia aktívan szerepet vállal a tudományos tehetséggondozásban és utánpótlásban: OTDK dolgozatok bírálója, OTDK zsűritag, 2017-és 2020 között az EKKE Pedagógiai Kar TDK elnöke. A Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból – Tehetségútlevél a felsőoktatásba elnevezésű program alapító tagja.

Doktori témavezetése mellett 2 fő szerzett PhD fokozatot.

A Kulturális Szemle szakmai folyóirat szerkesztőbizottságának a tagja.

Publikációk

  • Simándi Szilvia és Oszlánczi Tímea (2020): Közösségszervezés szak az Eszterházy Károly Egyetemen. SZÍN - KÖZÖSSÉGI MŰVELŐDÉS 25: 4 pp. 38-42.
  • Simándi Szilvia (2019): Közösségi tanulás felnőttkorban. Budapest, Akadémiai Kiadó
  • Simándi Szilvia és Papp Ildikó (2019): Közösségi élet egykor a Berva-völgyben. Eger, Líceum Kiadó.
  • Simándi Szilvia és Benkei-Kovács, B. (2018): Kulturális turizmus. Budapest, Nemzeti Művelődési Intézet.
  • Simándi, Szilvia (2018): Lifelong Learning and Web 2.0 Tools: Online Study Circles for Supporting Active Learning and Citizenship. PEDAGOGIKA / PEDAGOGY STUDIES 131: 3 pp. 67-82. 
  • Simándi, Szilvia (2018): Intergenerational learning - lifelong learning. ACTA EDUCATIONIS GENERALIS 8: 2 pp. 63-71.
  • Simándi Szilvia (2018): Adalékok a közművelődési szakemberek képzésének történetéhez, különös figyelemmel az egri képző intézményre. In: K. Nagy Emese; Simándi Szilvia (szerk.) Sokszínű neveléstudomány: Válogatás a Pedagógiai Szakbizottság tagjainak a munkáiból. Eger, Líceum Kiadó. 174 p. pp. 121-129.
  • Simándi, Szilvia (2018): Önképzőkörök, tanulókörök és az intergenerációs tanulás. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Eger, Líceum Kiadó pp. 171-180.
  • Simándi Szilvia (2017): Study Circles in Online Learning Environment in the Spirit of Learning-Centered Approach. ACTA EDUCATIONIS GENERALIS 2 pp. 96-104.
  • Simándi, Szilvia (szerk.) (2015): „A népművelőtől a közösségi művelődés tanáráig” – 40 éve indult a közművelődési szakemberek képzése Egerben. Eger, Líceum Kiadó.
  • Bővebben lásd: Magyar Tudományos Művek Tára, mtmt.hu

Elismerések

  • Eszterházy Károly Emlékérem (2017)
  • Minerva Agriensis díj - Nők a Tudományért (2017)
  • Somos Lajos-díj (2016)                              
  • Mérei Ferenc Tudományos díj (2012)
Utoljára módosítva: 2024-04-24 02:36