dr. Juhász Erika

Életpálya

Született: Gyöngyös, 1975.04.09.

Állampolgársága: magyar

Gyöngyösön született, és 14 éves koráig meghatározó közösségi terepe volt ez a kisváros: általános iskolai tanulmányai mellett néptáncolt, úszott, színjátszott, a népi kézműves hagyományokkal ismerkedett számos szakkörben, táborban, iskolai közösségek szervezője, vezetője volt. Az egri Dobó István Gimnáziumban érettségizett orosz nyelvi tagozaton, ahol a kollégiumi és iskolai közösség szervezője, vezetője, színjátszó és diákújságíró volt.

Egyetemi tanulmányait a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen művelődési és felnőttképzési menedzser szakon végezte 1993-1998. között, ahol tovább folytatta közösségépítő tevékenységét, tudományos közösségépítésben is tevékenyen részt vett tudományos konferenciák és kiadványok szervezésével, valamint az Országos Tudományos Diákkonferencia (OTDK) tudományos dolgozatát témakörében II. helyezéssel díjazta. 1998. óta a Kossuth Lajos Tudományegyetem (ma Debreceni Egyetem) oktatója, itt szerezte meg PhD fokozatát 2005-ben a Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Programban (Értekezés címe: A Hajdú-Bihar megyei felnőttoktatás intézményrendszere a hazai felnőttoktatás történeti tendenciáinak tükrében, témavezetők: dr. habil. Sári Mihály – dr. habil Heribert Hinzen). A debreceni oktatói munkájával párhuzamosan 2006-2009. között az Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola Közművelődési Tanszékének tanszékvezető docense. 2011. óta tanszékvezető docense a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Művelődéstudományi és Humán Tanulmányok Tanszékének, ahol 1956-ban Durkó Mátyás és munkatársai megalapították a szakmai felsőfokú képzés alapját adó népművelés szakot, és azóta is folyamatosan zajlik itt a közművelődési és felnőttképzési szakemberek képzése az aktuális társadalmi-gazdasági paradigmákhoz illeszkedő tartalommal és elnevezéssel. Önmagát „durkológusnak” vallja, aki munkatársaival a Durkó Mátyás által elindított közművelődési és felnőttképzési felsőfokú szakok és kutatási tartalmak őrzője és továbbvivője. Munkatársaival elindította a művelődésszervező egyetemi képzést (2002-2010), az andragógia BA képzést (2006-2019), majd a közösségszervező BA képzést (2017-), valamint a közösségi művelődés osztatlan tanári mesterszakot (2017-), az andragógia MA szakot (2009-) és a kulturális mediáció MA szakot (2019-).

Tagja (2002-től), majd társelnöke (2015-től) a közművelődési felsőoktatási szakokat tömörítő Művelődéstudományi és Andragógiai Szakbizottságnak. Köztestületi tagja a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottságának 2005-től, a Debreceni Akadémiai Bizottság Művelődéstudományi és Andragógiai Albizottságának elnöke 2011-től. A Közművelődési Akkreditációs Bizottság tagja (2007-2012, majd 2020-tól ismét).

2012. óta az akkori Magyar Művelődési Intézet külső szakmai tanácsadója, 2015. óta meghatározó vezetőségi tagja, a mai néven Nemzeti Művelődési Intézet szakmafejlesztési igazgatója. Igazgatóságához elsősorban a közművelődés felsőoktatási fejlesztése, a közművelődés Kárpát-medencei szakképzési, felnőttképzési és továbbképzési rendszere, valamint a Kárpát-medencei magyar közművelődési kutatások tartoznak. A Nemzeti Művelődési Intézet egyik felsővezetője, itt indít el számos, kutatásokra alapozott szakmafejlesztési tevékenységet munkatársaival, amelyek a közművelődés utánpótlásgondozását, szakmai minőségfejlesztését országosan megerősítik Kárpát-medencei szintű kihatással. Stratégiai gondolkodásával erősíti a hálózatosodást, a rendszerszintű folyamatok kialakítását, a kutatásokra épített fejlesztési folyamatok állandósulását.

Számos civil szervezet tagja, alapítója, vezetőségi tagja, a főbbek: KultúrÁsz Közhasznú Egyesület (2004-) alapítója és elnöke, Doktoranduszok Kiss Árpád Közhasznú Egyesülete (2004-) alapító tagja és alelnöke, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesületének (2012-) alapító tagja és alelnöke, Magyar Közösségépítők Értékszövetsége Egyesület (2019-) alapító tagja.

Munkásság

Szakmai és tudományos munkásságában egyaránt a felnőttképzéssel és közművelődéssel, és ezek találkozási pontjaival foglalkozik elsődlegesen: képzés és továbbképzés a közművelődésben, a közművelődés felsőfokú képzései, a közművelődési intézmények egész életen át tartó tanuláshoz kötődő tevékenységei stb., emellett pedig a közművelődés és felnőttképzés intézmény- és tevékenységrendszerével, módszertanával, valamint projektjeivel és innovatív tevékenységeivel, ún. jó gyakorlataival.

Oktatói munkássága a legmeghatározóbb: 1998. óta oktat egyetemi képzésekben, szakképzésben, felnőttképzésben, szakmai továbbképzésben, tréner és mentor a közművelődési és felnőttképzési szakemberek képzésében és továbbképzésében.

Iskolateremtő mestertanár, ezirányú tevékenységét 2015-ben aranyérmes mestertanár kitüntetéssel díjazta az Országos Tudományos Diákköri Tanács, dékáni, majd rektori kitüntetéssel a Debreceni Egyetem. Több száz alap- és mesterszakos szakdolgozója, számos sikeres OTDK nyertes hallgatója, doktori témavezetői tevékenysége (doktorai friss adataiért lásd https://doktori.hu/index.php?menuid=192&lang=HU&sz_ID=7281) révén a közművelődési és felnőttképzési szakma számos jeles mai képviselője tartozik ahhoz az általa megálmodott hálózathoz, akik továbbviszik a közművelődési és felnőttképzési szakemberek utánpótlás-gondozásának eszméjét és gyakorlatát, a kutatásokra épített szakmai fejlesztések és innovációk módszertanát.

Képzésfejlesztő tevékenységében munkatársaival országos hálózatot fog össze a közművelődés felsőfokú képzési helyeivel, szakképzőivel, felnőttoktatóival, közművelődési szervezeteivel, így innovátora annak, hogy 2017-re megújult és megerősödött a közművelődés teljes képzési rendszere.

Szakmafejlesztési tevékenységében a felsőoktatási, közművelődési szakértői és a Nemzeti Művelődési Intézetben folyó tevékenységei révén a képzési rendszer megújításával párhuzamosan több kezdeményezést elindít munkatársaival, amelyek mindegyike a közművelődési szakemberek utánpótlásának folyamatosságát, a szakmai minőség fejlesztését szolgálja (lásd: Munkásságához köthető főbb szakmai kezdeményezések és innovációk).

A tudományos és szakmai hálózatépítésben számos hazai és nemzetközi konferencia, műhely kezdeményezője, szervezőbizottsági elnöke, amelyek révén célja a közművelődés és felnőttképzés szakmai és tudományos közösségének folyamatos bővítése és megerősítése. Nevéhez kötődik a Durkó Mátyás Közművelődési Tudományos és Szakmai Konferenciasorozat elindítása a Debreceni Egyetemi szaktanszékkel (2006. óta páros években kerül megrendezésre, 2016. óta társszervezésben a Nemzeti Művelődési Intézettel, elérhetősége: https://www.durkokonferencia.hu/), koordinátora a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók éves konferenciáinak 2013. óta (elérhetősége: http://hera.org.hu/ Tevékenységek/HuCER menüpont), több alkalommal főszervezője többek között az Országos Neveléstudományi Konferenciának, az Országos Tudományos Diákköri Konferencia  felnőttképzéssel és közművelődéssel foglalkozó szekcióinak, a 2015-ben magyarországi helyszínű European Conference on Educational Research, valamint 2018-ban az ekkor szintén magyarországi helyszínű European Early Childhood Education Research Association konferenciájának, társszervezője 2012-től a Kiss Árpádról elnevezett neveléstudományi konferenciának https://kissarpadkonf.hu/.

Mindemellett mindkét munkahelyén és a civil szervezetekben számos hazai, Uniós és más nemzetközi társfinanszírozott pályázatban, projektben közreműködik, projektmenedzser vagy szakmai vezető, támogatja a közművelődés forrásteremtési tevékenységét országos szinten is.

Tevékenységek

Főbb szakmafejlesztési tevékenységek, amelyekben innovátor szerepe volt:

  • Durkó Mátyás Konferencia elindítása (2006-)
  • Kulturális Szemle online tudományos folyóirat elindítása (2014-)
  • Közösségszervezés egyetemi alapszak (BA) országos alapítása és elindítása (2017-)
  • A közművelődés képzési piramisának megújítása és megerősítése (2017-)
  • Tudástár a közösségi művelődésben online kötetsorozat elindítása a közös szakmai nyelvezet és minimum tudás kialakítására (2017-)
  • Közművelődési Tudományos Kutatási Program elindítása egyéni kutatók és kutatócsoportok támogatására (2019-)

Durkó Mátyás Konferencia elindítása

Durkó Mátyás a debreceni felsőoktatási intézményben a közművelődési szakma első felsőoktatási szakjának, a népművelés szaknak az elindítója munkatársaival. A szak az akkori Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1956-ban indulhatott el. 2006-ban a társadalmi paradigmák mentén megújuló, több elnevezést megélt (eddig: népművelő, közművelődési előadó, művelődési és felnőttképzési menedzser, művelődésszervező, andragógia), de jogfolyamatosan továbbélő szak 50 éves évfordulójára indította el dr. Juhász Erika munkatársaival a szakalapítás évfordulójára a konferenciát, amelyet a szakalapító 2005. évi halála után tiszteletére Durkó Mátyás Konferenciának neveztek el. A minden páros évben megrendezésre kerülő közművelődési és felnőttképzési tudományos konferencia egyben szakmai találkozó is: a közművelődés felsőoktatási, tudományos és szakmai képviselői egyaránt megjelennek itt Magyarország egész területéről és a határon túli magyarság köréből is, hogy megvitassák a legfrissebb kutatási eredményeket és szakmai újdonságokat. Így a konferencia jelentősége többek között a tudományos és szakmai összefogás, valamint a közművelődés szakmai és tudományos hálózatának erősítése.


Kulturális Szemle online tudományos folyóirat elindítása

A közművelődés elsődleges tudományos platformjaként kezdeményezi munkatársaival, többek között dr. Ponyi Lászlóval 2014-ben egy önálló online tudományos folyóirat elindítását. A Kulturális Szemle a Kárpát-medencei magyar vonatkozású és/vagy magyar nyelven publikált kulturális értékek, hagyományok és újítások bemutatását és elemzését közzéadó interdiszciplináris online tudományos folyóirat. Kezdetben csak magyar nyelvű, később magyar és angol nyelvű tanulmányokat egyaránt befogad. Állandó rovatai: hazai tudományos műhely, nemzetközi kitekintés, junior kutatói műhely, könyvajánlat – recenziók, tudományos konferenciák hírei. Így tapasztalt és junior kutatóknak egyaránt lehetőséget biztosít a tudományos eredményeik bemutatására. Elérhető a www.kulturalisszemle.hu felületen, ahol küldetésnyilatkozata alapján az interdiszciplináris online tudományos folyóirat a Kárpát-medence magyar kulturális szakembereinek egy szakmai hálózatát kívánja összefogni.

 

Közösségszervezés egyetemi alapszak (BA) országos alapítása és elindítása

A közművelődési felsőoktatási szakjainak jogfolytonosságában törést jelentett a 2006-tól induló időszak, amikor bár örvendetes tényként a felnőttképzésnek önálló alapszakja jött létre andragógia BA képzés néven, az addig önálló közművelődési felsőoktatási szak azonban megszűnt, mindössze egy 2 féléves szakirányként maradhatott fenn az andragógia BA képzés művelődésszervező szakirányaként. A közművelődés és felnőttképzés felsőoktatási szakjait tömörítő, akkori nevén Andragógia Szakbizottság tagjaként dr. Juhász Erika végig innovátor volt a közművelődés önálló alapszakjának újbóli létrehozása terén. Munkatársaival több ízben indítványokat nyújtott be a minisztérium és a Magyar Akkreditációs Bizottság felé, mígnem 2016-ra elérték, hogy közösségszervezés BA képzés néven létrejöhetett a közművelődési szakterület megújult önálló alapszakja, amely az első felvételi folyamatok után 2017. szeptemberében indult el, és igen gyorsan, 2-3 év alatt a harmadik legnépszerűbb bölcsészszakká vált országosan, amelyet már a Művelődéstudományi és Andragógiai Szakbizottság társelnökeként támogatott munkatársaival. A szak megerősítésének támogatására munkatársaival számos folyamatot elindított munkacsoportba tömörítve a felsőoktatási intézmények szakmai képviselőit: országos marketingkampányt a szak megismertetésére; egységes szakmai gyakorlati rendszer kidolgozását; kötetsorozatok, kiadványok, ismeretterjesztő kisfilmek kialakítását a szakmai tartalom alapjainak megerősítésére. Az egyetemi alapszak megerősítésének köszönhetően az erre épülő kulturális mediáció MA képzés is megerősödött, ami a szakma leendő szakfelügyelőinek, a doktori képzésben továbbtanuló rétegnek a megerősítését is magával hozza.

 

A közművelődés képzési piramisának megújítása és megerősítése 

Célja munkatársi csapatával és a Művelődéstudományi és Andragógiai Szakbizottság tagjaival, hogy a közművelődés minden színterén és intézményében megfelelő szintű szakmai végzettségű munkatársak legyenek. Ezért amikor vezetőtársaival, Závogyán Magdolnával és Szedlacsek Emíliával közreműködve a közművelődés jogszabályi környezetének megújításában tevékenykedtek, akkor egy olyan képzési minimum feltételrendszer kialakítására törekedett, amely minden színtéren, intézményben a feladatellátáshoz szükséges minimum képzettségi szintet meghatározza.

Ebből alakította ki vezetőtársaival a közösségi művelődés képzési piramisát, amelyet országosan hasznosít a szakma. A képzési piramison láthatóak az egyes közművelődési színterek, intézmények és támogató terepek vonatkozásában a minimum szakmai végzettségi szintek az aktuális (2021. évi) megnevezésükkel, amelyek (vagy jogelőd szakmai végzettségük) az egyes szinteken a közművelődési szakmai munkakör betöltéséhez minimum szükségesek.


Tudástár a közösségi művelődésben online kötetsorozat elindítása

A Nemzeti Művelődési Intézetben munkatársaival, többek között dr. Márkus Edinával 2017-től az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával elektronikus tananyagsorozat készítését koordinálja és lektorálja, amelyek létrehozásával elő kívánja segíteni a képzések tanulási folyamatait, így létrehozta a „Tudástár a közösségi művelődésben” sorozatot. A tananyagok jól hasznosíthatók a szakemberképzés különböző szintjein: a középfokú és felsőfokú (OKJ-s) szakmai képzésektől a felsőoktatás közösségszervezés BA, közösségi művelődés tanári MA és kulturális mediáció MA szakjain át a szakmai továbbképzésekig és az önképzésig egyaránt. Azonos szerkezetűek, az egyes témák elméleti hátterének felvázolása után a tananyagok megértését, elsajátítását, az adott témakörhöz kapcsolódó készségek fejlesztését szolgáló gyakorlatokat tartalmaznak. Újszerűsége a kötetsorozatnak, hogy minden egyes kötetét felsőoktatási tudományos fokozattal rendelkező, valamint gyakorló közművelődési szakember együttesen készíti, így az elméleti, tudományos és a szakmai, gyakorlati oldalát egyaránt bemutatja a vizsgált témakörnek. A közös szakmai nyelvezet és minimum tudás kialakítására létrehozott kötet online formában érhető el elsődlegesen, hogy minél szélesebb körben eljusson a célcsoportokhoz. Elérhető a https://nmi.hu/kiadvanyok/tudastar-a-kozossegi-muvelodesben felületen.


Közművelődési Tudományos Kutatási Program elindítása

A Nemzeti Művelődési Intézetben munkatársaival, többek között dr. Márkus Edinával és dr. Ponyi Lászlóval 2019-től indította el a közművelődési egyéni és csoportos kutatások támogatásra létrejött Közművelődési Tudományos Kutatási Programot. A pályázati program a közösségi művelődés tudományos utánpótlásának erősítését célozza azáltal, hogy támogatja olyan tehetséges hallgatók/szakemberek és mentoraik kutatómunkáját, akik a szakterületen kutatnak és végeznek Tudományos Diákköri, doktori vagy egyéb szakmai elvárásként felmerülő kutatótevékenységet. A Programmal céljuk a kutatómunka támogatása, az ösztöndíjprogram révén a tudományos munkát végzők számának növelése, a szakterületre vonatkozó kutatások számának emelése, valamint a közösségi művelődés iránt érdeklődő kezdő és tapasztaltabb kutatók elköteleződése. Évente 10 egyéni és 3 csoportos kutatási pályázat támogatására ad lehetőséget a program, amelyre évről-évről egyre nagyobb az érdeklődés. A Kutatási Program eredményességét mutatja, hogy az Országos Tudományos Diákköri Konferencián növekedett a közművelődési témával pályázók száma, és a Kutatási Program résztvevői számos országos díjat hoztak el. (2021-ben két közművelődési szekcióban mindkettő első helyezettei, valamint további díjazottak is kikerültek a Kutatási Programból.) A Közművelődési Tudományos Kutatási Program részévé vált a Közművelődés Nemzeti Programjának, amelyben 2023-tól újabb részprogramok és növekvő támogatás várható a célok teljesülése érdekében.

Publikációk

Folyóiratok és kötetsorozatok főszerkesztője: Acta Andragogiae et Culturae kötetsorozat főszerkesztő (2011-, https://ni.unideb.hu/hu/intezeti-kiadvanyok), Felnőttképzési Szemle folyóirat főszerkesztő (2012-2016, http://www.kulturasz.hu/fszemle/), Kulturális Szemle folyóirat főszerkesztő (2014-, http://www.kulturalisszemle.hu/), Hungarian Educational Research Journal folyóirat szerkesztőbizottsági tag (2016-, http://herj.lib.unideb.hu/), Tudástár a közösségi művelődésben kötetsorozat főszerkesztő (2017-, https://nmi.hu/tudastar/tudastar-a-kozossegi-muvelodesben/), Psychology and Pathopsychology of Child, Szlovákia folyóirat szerkesztőbizottsági tag (2018-, https://sciendo.com/journal/PAPD), Polymatheia – Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat szerkesztőbizottsági tag (2021-, http://www.polymatheia.hu/), Educational Scientific Space, Ukrajna folyóirat szerkesztőbizottsági tag (2021-, https://ess.npu.edu.ua/index.php/ess).

Közel 200 tanulmány, könyvfejezet, cikk, kötet, szerkesztett kötet szerzője.

Legfontosabb írásai:

A felnőttek képzése és művelődése egykor és ma Magyarországon (2016) Elérhető: https://mek.oszk.hu/16200/16283/16283.pdf

A közösségi művelődés képzési és továbbképzési rendszere (2018, társszerző Pete Nikoletta) Elérhető: https://nmi.hu/tudastar/tudastar-a-kozossegi-muvelodesben/

Friss és teljes publikációs listája elérhető a Magyar Tudományos Művek Tárában: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10012325 

Utoljára módosítva: 2024-11-21 09:30